opleiding
Functionerings en/of Evaluatiegesprekken
Doelgroep
Voor leidinggevenden die functionerings- en/of evaluatiegesprekken voeren.
Doelstelling
- Inzicht bieden in doel en inhoud en structuur van een functionerings- en/of een evaluatiegesprek.
- Vergroten van de communicatieve vaardigheden om op een effectieve wijze functionerings- en/of evaluatiegesprekken met de medewerker te voeren.
Inhoud
Het functioneringsgesprek
Theorie over het functioneringsgesprek:
- definitie, kenmerken en doel, uitgangspunten
- de basishouding van de leidinggevende tijdens het gesprek
- structuur en opbouw
- betekenis van het functioneringsgesprek binnen het ruimer kader van HRM en binnen de doelstellingen van de organisatie
Het voorbereiden en het voeren van het functioneringsgesprek:
- het voorgesprek (individueel of in groep)
- betekenis, doel en structuur van het voorgesprek
- aandachtspunten
- de positionering van de leidinggevende
- oefenen in het voeren van een voorgesprek
Het functioneringsgesprek:
- aandachtspunten en valkuilen
- oefeningen in het voeren van een functioneringsgesprek.
“Moeilijke” gesprekken, zoals omgaan met weerstand, onverschilligheid, wantrouwen, machtsstrijd
Het evaluatiegesprek
Theorie over het evaluatiegesprek:
- definitie, kenmerken en doel, uitgangspunten
- opbouw en structuur
- aandachtspunten
- betekenis van het evaluatiegesprek binnen het ruimer kader van HRM en binnen de doelstelling van de organisatie
Het voorbereiden en het voeren van het evaluatiegesprek:
- methodiek en didactiek
- positionering van de leidinggevende
- oefenen in voeren van evaluatiegesprekken, feedback over het oefenen.
“Moeilijke” personen en emoties, lastige gesprekken